Ik wil gewoon goed in mijn vel zitten!

Deze website is vooral bedoeld voor (Jong) volwassenen, zorgverleners en (hoog) sensitieve mensen die problemen of klachten hebben die Stress opleveren.

Stress? Ik niet hoor, hoor ik vaak en dat begrijp ik ook. Als je lichaam in stress is merk je daar vooral in het begin ook maar weinig van.
Toch zijn er veel situaties die tot stress kunnen leiden. Neem bijvoorbeeld Gepest worden, het gevoel hebben nergens echt bij te horen. Eenzaamheid, Niet (meer) weten hoe je met jezelf kunt leven. Een baan waarin je niet meer past. Herinneringen aan nare situaties. Voedingsstress, Vakantiestress, Keuzestress, Gezondheidsstress, Negatieve gedachten. Zo zijn er legio voorbeelden van situaties, die soms ongemerkt, stress opleveren.

Van Stress naar Burn-out
“Toen knapte er iets in mij en ik kon helemaal niets meer.”
Een burn-out na langdurig aan stress te zijn blootgesteld, treedt vaak van het één op het andere moment op. Een ogenschijnlijk kleine gebeurtenis kan de aanleiding zijn. Maar aan een burn-out is een aantal fasen vooraf gegaan.

Stress
Stress of spanning is onvermijdelijk in het leven van alledag en is niet per definitie slecht voor je. Het menselijk lichaam reageert namelijk adequaat op spanning door het aanmaken van zogenaamde stresshormonen. Deze zorgen ervoor, dat je beter kunt functioneren en/of presteren als dat nodig is. Als je zorgt voor voldoende ontspanning en nachtrust komt je lichaam weer in balans en is er sprake van een gezonde situatie.

Chronische stress
Als er gedurende langere tijd geen balans is tussen spanning en ontspanning ontstaat er chronische stress. Dit kan zijn omdat je structureel te veel hooi op je vork hebt. Maar ook stressvolle gebeurtenissen kunnen een rol spelen.
De basisproductie van je stresshormonen is verhoogd. Signalen hiervan kunnen o.a. zijn: je bent vaker verkouden, je hebt een gejaagd gevoel bij alles wat je doet, je bent eerder geïrriteerd, je slaapt slechter, last van (terugkerende) negatieve gedachten je hebt (vaker) last van hoofdpijn, maagpijn. In de vakantie of tijdens een paar dagen vrij verdwijnen je problemen als sneeuw voor de zon, of krijg je jùist klachten zoals hoofdpijn. Verandert er in je situatie niets, dan komen je klachten binnen korte tijd weer terug.

Overspannenheid
Als je overspannen bent heb je niet meer genoeg energie om je dagelijkse activiteiten naar tevredenheid te kunnen uitvoeren. Het wordt nu ernst! Je krijgt steeds meer last van de klachten die je al een tijdje hebt. Ook komen er andere klachten bij, zoals bijvoorbeeld paniekgevoelens, piekeren, verwardheid, nergens zin meer in hebben, stemmingswisselingen, neiging tot verslaving. Of op lichamelijk gebied slapeloosheid, duizeligheid, minder goed kunnen zien etc. Alleen drastisch ingrijpen en structureel dingen veranderen in je leven kan nog ernstiger gevolgen voorkomen.

Burn-out
Als je burn-out bent is de energie echt op. Je bent lichamelijk, mentaal en emotioneel opgebrand. Je kan niet meer verder. Vergelijk het met een auto, waarvan de tank leeg is, de reserve is op, de auto kan niet meer rijden. Je wordt nu gedwongen om “bij te tanken”.

Als je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt, heel betrokken bent bij het wel- en-wee van anderen, perfectionistisch bent of een hoog normbesef hebt, loop je een groter risico op een burn-out. Behalve deze persoonlijkheidskenmerken kan ook een onverwerkte traumatische gebeurtenis uiteindelijk een burn-out tot gevolg hebben.

Burn-out is goed te behandelen . Heftige gevoelens kunnen worden uitgedoofd en onderliggende belemmerende overtuigingen kunnen worden aangepakt. Hierdoor ontstaat er ruimte voor de veranderingen die nodig zijn om te herstellen van een burn-out en om herhaling te voorkomen.
Bij een burn-out kan er ook hormonale ontregeling optreden, zoals bijvoorbeeld bijnieruitputting. Dan kan lichamelijke ondersteuning nodig zijn met behulp van supplementen of medicatie. (Dat laatste stem je af met een arts)

Stress en Burn-out komen het meest voor bij lichamelijk en psychische gezonde mensen

Bureau Cura
Bureau Cura begeleidt (Jong) volwassenen, zorgverleners en (Hoog) sensitieve mensen. Ik heb mij ertoe verbonden je te helpen je leven een richting te geven die werkelijk betekenisvol is en tot vervulling leidt.

Ontdek jezelf in 9 sessies
Laat je verrassen door deze speelse, luchtige training.

Ontdek wie je bent in drie maanden
Reis door verleden heden en toekomst. Leer wie je bent. Bouw je zelfvertrouwen op, kom beter in je vel word (Stress) vrijer.

Ik kijk uit naar een ontmoeting.

Met vriendelijke groet,

Aafke Hoekstra de Jong

Contact
Aafke Hoekstra de Jong
Wachtelenbergweg 4
8162 XC Epe

06- 40 84 67 44
info@stressmanagejezo.nl

Ik werk door middel van Cognitieve Therapie, Creatieve werkvormen, ACT, (Energetisch) Emotiemanagement waaronder EFT: Emotional Freedom technique,

Mijn sessies zijn niet geschikt voor mensen met psychische aandoeningen zoals:
Wanneer je last hebt, of vermoedt dat er sprake kan zijn van een persoonlijkheidsstoornissen (Narcistische PS, Psychopathie PS, Schizoïde PS, Theatrale PS, Schizotypische PS, Meervoudige PS, Borderline PS, mensen met schizofrenie en psychotische decompensaties in hun voorgeschiedenis.stoornis zoals bijvoorbeeld borderline of schizofrenie of autisme, Als therapeut verwijs ik mensen met bovenstaande klachten door naar de huisarts of psycholoog.

Kvk Apeldoorn: 62130609
Rekeningnummer: NL57ABNA0531108775
BTW NL : NL136853912B03
AGBcode: